Zábavné formy testování žáků
20. 5. 2019 se uskutečnilo další setkání DIGI centra na SSPŠ. Tématem, které bylo mezipředmětové, tentokrát byly Zábavné formy testování žáků.
Setkání jako obvykle zahájil Lukáš Vrba. Úvodem nás obecně seznámil s hodnocením žáků. Poté nám rozdal jeden test na A4, která byla hustě popsaná z obou stran. Dal nám na vyplnění 23 otázek, na které jsme měli velmi málo času. Po chvíli nás zastavil a rozvinula se podnětná diskuze nad formou testování. Zajímavou alternativou takto zadaných testů mohou být například pracovní listy. Sehnat ale kvalitní pracovní list není jednoduché, a tak mnohdy nezbývá jiná možnost než si takový list vytvořit.
Pak následovala diskuze ohledně zkoušení. Jak někoho ve třídě vybrat náhodně, ale spravedlivě (hlavně z pohledu žáků)?
Lukáš nám jako první variantu ukázal možnost náhodného výběru pomocí vzorečku RANDBETWEEN v MS Excelu, a pak jsme na stránce (https://wheeldecide.com) viděli krásně graficky zpracované rozhodovací kolo, které si každý vyučující může uzpůsobit dle svých preferencí. Opět fungovalo na principu náhody, takže z pohledu žáků co nejvíce fair.
Další části setkání se ujala Martina Řejhová. Seznámili jsme se s programem (https://kahoot.com), který můžeme využít pro ověření znalostí žáků soutěživou formou. Otázky testu se promítnou třídě, každý žák si na svoje chytré zařízení stáhne aplikaci Kahoot!, zadá pin z projektoru (tím se připojí ke konkrétnímu testu) a zadá svoje jméno. Na projektoru se postupně zobrazují otázky a žáci odpovídají prostřednictvím aplikace. Samozřejmě, že mají následně možnost vidět správné odpovědi, odpovědi svých spolužáků a na konci testu také celkové výsledky.
V rámci programu MS PowerPoint jsme viděli testy, které umí hodnotit a spočítat správné odpovědi pomocí programovatelných maker (návod v příloze). A také interaktivní testy, které žákovi ukáží, zda si vybral správnou odpověď ihned po výběru libovolné možnosti (pomocí odkazů a animací).